28 مارس 2024 - 22:41
http://dsfr.ir/rkduaz

نبض سفر

«حافظیه» در صدر محبوب ترین مکان گردشگری در نوروز

آمار پربازدیدترین مکان های تاریخی در حالی اعلام شد که حافظیه و استان فارس همچنان رکورددار بازدیدهای نوروزی هستند.

تعرفه برق تأسیسات گردشگری تعیین شد

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به پیگیری «تعرفه خاص و ویژه گردشگری» در دولت، از تعیین تعرفه برق تأسیسات گردشگری بر اساس پایین ترین سطح بخش صنعت خبر داد.

اعلام پربازدیدترین مکان های تاریخی تهران

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاخ های سعدآباد و گلستان را پربازدیدترین مکان های تاریخی تهران از ابتدای نوروز اعلام کرد.

بازدید ۲۲ هزار گردشگر از غار علیصدر

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر گفت: از ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تا ۴ فروردین ۱۴۰۳، بیش از ۲۲ هزار گردشگر از غار علیصدر بازدید کردند.

کشف یک خانه «عصر آهن» در یونان

باستان شناسان یکی از قدیمی ترین خانه های متعلق به «عصر آهن» را در یکی از روستاهای یونان کشف کردند.

آمار عمره گزاران اعلام شد

شماره عمره گزاران در عربستان با به نیمه رسیدن ماه رمضان، به بیش از هشت میلیون نفر رسید.

خانه مسافر؛ پاشنه آشیل اسکان زائران مشهد

اسکان زائران مشهد همواره با چالش هایی همراه بوده و محدودیت های موجود در حوزه اسکان زائران به گونه ای است که هنوز هم زیرساخت های مشهد برای اسکان زائران مهیا نیست.

خانۀ امین التجار اصفهان

جبهۀ شمالی خانۀ قاجاری امین التجار اصفهان، تنها بخش از این خانه است که در جریان احداث خیابان عبدالرزاق در امان ماند و بعد از خریداری توسط اداره فرهنگ و هنر سابق، کاربری های مختلفی به آن داده شد و اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان قرار دارد.

آداب و رسوم مردم گیلان در زندگی، نوروز، ازدواج

مردم گیلان همواره به مردمی خونگرم و مهمان نواز مهربان معروف هستند که تمام آداب و رسوم غنی خود را از گذشتگان حفظ کردند و میراث گذشتگان را به نسل های آینده منتقل می کنند.

واژگونی اتوبوس تور گردشگری حادثه آفرید

اتوبوس تور گردشگری تهران در مسیر بازگشت در محور جدید مرودشت - سعادتشهر - قوام آباد واژگون شد.

خانه «حکیم باشی» کاشان

خانه تاریخی حکیم باشی یکی از خانه های دوره قاجار در کاشان است که از سه منظر قابل اهمیت است. اول صاحب خانه و دوم، نقاش طرح های خانه و سوم تزئینات زیبای نقاشی های دیواری آن است.

ازدحام مسافران در مرز بازرگان

به دنبال ازدحام جمعیت و ایستایی طولانی مسافران در مرز بازرگان و با توجه به برودت هوا، ستاد سفر از مسافرانی که از این مرز قصد سفر به ترکیه را دارند درخواست کرد پیش از حرکت، از وضعیت تردد از پایانه های مرزی اطلاع کسب شود.

پامنار؛ محله اعیانی طهران

پامنار از محلات اعیان نشین دوره قاجار تهران بود، که با وجود تمام تخریب ها و ساخت و سازها، همچنان می توان ردی از تاریخ گذشته را در این محله پیدا کرد.

ظرفیت اشغال هتل های مشهد به ۸۰ درصد رسید

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی از اشغال ۸۰ درصدی هتل های مشهد در نیمه نخست نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

هزینه صعود به کی2 چقدر است؟

پاکستان هزینه مجوز صعود برای کی2 را افزایش داد. این هزینه در تلاش برای جذب گردشگری کوهستانی ثابت مانده بود.

رضایت مسافران نوروزی از سفر به بندر دیر

بررسی های صورت گرفته بیان گر رضایت نسبی گردشگران و مسافران نوروزی از سفر به بندر دیر است ولی در این میان برخی دغدغه ها و انتقادات نیز توسط مسافران نوروزی مطرح شده است.

نظارت هوشمند پلیس بر هتل ها و اقامتگاه ها در ایام نوروز

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا از نظارت بر فعالیت پلتفرم هایی که اقدام به اجاره آنلاین اقامتگاه در ایام نوروز می کنند، خبر داد.

پلمپ یک خانه مسافر غیرمجاز در همدان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از پلمب یک واحد خانه مسافر غیرمجاز در محله چرمسازی همدان خبر داد.

«آیینه خانه مفخم» فاخرترین اثر دوران قاجار

عمارت مفخم بزرگ ترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است که با معماری کم نظیر در بهار طبیعت برای حضور گردشگران خودنمایی می کند تا قابی از تاریخ و حکومت داری دوره قاجار را به نمایش بگذارد.

ساعت کار موزه های بنیاد مستضعفان اعلام شد

ساعات کاری و روزهای تعطیل گروه موزه های دفینه، زیر نظر بنیاد مستضعفان در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد.

ورود بیش از ۲ میلیون مسافر نوروزی به گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: از ابتدای آغاز طرح نوروزی (۲۴ اسفند ماه) تا اول فروردین ماه، دو میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۶۱ نفر مسافر از مرزهای زمینی و هوایی به استان وارد شده اند.

موزه عمارت مفخم پس از ۶ سال بازگشایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: موزه باستان شناسی عمارت مفخم بجنورد پس از شش سال مرمت و سامان دهی، نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شد.

برای سفر ترکیه مرزی غیر از بازرگان جایگزین شود

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از مسافران زمینی ترکیه درخواست کرد به دلیل ازدحام جمعیت در بازرگان، مرز خروجی دیگری را جایگزین کنند و همچنین از دو بندر «چارک و آفتاب» در جنوب ایران استفاده نشود.

۱۴۰۳؛ سال نهنگ است یا اژدها؟

گذاشتن نام حیوانات بر هر سال هرچند که ارتباطی به تقویم ایرانیان ندارد و از قرن هفتم هجری به تقویم اضافه شده است، اما چند سالی است که به ویژه در بازه نوروز جدی تر گرفته می شود چرا که برخی افراد حتی هفت سین خود را هم بر اساس حیوانی که به آن سال نسبت داده می شود، می چینند!

رکوردزنی مازندران و کاهش سفرهای نوروزی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از کاهش سفرها در آغاز تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و به مسافرانی که قصد سفر به قشم، کیش، هرمز و دیگر جزایر جنوبی را دارند، توصیه کرد با توجه به شرایط نامساعد جوی، پیش از حرکت، وضعیت بنادر را بررسی کنند.

لیست شماره های ضروری در مسافرت

بهتر است قبل از شروع مسافرت، ضروری ترین شماره تلفن های مورد احتیاج در سفر را به همراه داشته باشیم.

شماره تلفن های ضروری برای سفر

شرایط ویژه هوا در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اقتضا می کند که پیش از سفر، در انتخاب مقصد، مسیر، اقامتگاه و حتی محل توقف و استراحت، از پیش اطلاعاتی به دست آورد.

آش های محلی کرمانی ها

کرمانی ها هم مانند همه مردم ایران آش ها و سوپ های خوشمزه ای طبخ می کنند که چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

محل اقامت را از مراکز مجاز رزرو کنید

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در اطلاعیه هایی با تاکید بر اینکه مسافران محل اقامت خود را مراکز دارای مجوز رزرو کنند، شهرهای مکمل سفر در شرق کشور را اعلام کرد.

غذاهای محلی کرمانی ها

تجربه همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان، فرصت شناخت آیین ها، آداب و رسوم مختلف است؛ فرصتی که بخشی از آن نیز به شناخت غذاهای محلی برمی گردد، غذاهایی که می تواند در سفره های افطاری دید و بازیدهای عیدانه نیز روزه داران را با طعم های متفاوتی آشنا کند.

ساعت کار موزه های دفینه در نوروز ۱۴۰۳

همزمان با فرارسیدن ایام سال نو ساعت کاری و روزهای تعطیل گروه موزه های دفینه در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد.

نوروزخوانی از کجا آمد؟

نوروز در ایران باستان پیشینه ای کهن دارد. قدمت نوروز و وجود این جشن به دوران پیش از شکل گیری ایران و قبل از دوره مادها و هخامنشیان برمی گردد ولی نام آن در اوستا نیست.

شکایت های سفر را کجا ببریم؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹ را برای ارائه اطلاعات درباره خدمات سفر و دریافت شکایت ها اعلام کرد.

ارایه خدمات سامانه ۰۹۶۲۹ به گردشگران در نوروز ۱۴۰۳

سامانه سفر ۰۹۶۲۹ در نوروز ۱۴۰۳ به مسافران داخلی و گردشگران خارجی به صورت شبانه روزی خدمات ارایه می دهد.

ثبت بیش از ۲ میلیون نفر-شب اقامت در مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از ثبت حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شب اقامت نوروزی در استان خبر داد.

کشف گورستان ۶ هزار ساله انسان و حیوان

باستان شناسان چندین گور ماقبل تاریخ را در مکانی کشف کرده اند که شرکت چندملیتی فناوری آمریکایی اینتل در حال برنامه ریزی برای ساخت دو کارخانه است.

اینجا کیش؛ نفس عمیق بکشید

جزیره زیبای کیش از مناطقی در ایران محسوب می شود که هوای پاک آن زبانزد مناطق اطراف است.

پیوند میان هنر ایرانی و بهار

یکی از ابعاد جلوه گری هنر غنی ایرانیان، باغ و بوستان ایرانی است که با همه ظرافت خود از دیرباز تا اکنون، به عنوان یکی از میراث ماندگار تاریخ در ایران و جهان منبع الهام برای هنرمندان است و در ادبیات، نقاشی، قالی بافی و سایر هنرها جلوه هایی از آن عیان است.

شکایات مسافران نوروزی تا پایان فروردین رسیدگی می شود

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اینکه از ظرفیت نظارتی همه دستگاه های عضو به منظور تحقق سفری ایمن و رضایتمند برای مردم استفاده خواهیم کرد و به شکایات مسافران رسیدگی خواهد شد، گفت: نرخ های مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سامانه «جانا» برای همه مردم قابل مشاهده است.

نرخ موزه های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی افزایش یافت

نرخ موزه های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همزمان با فرا رسیدن عید نوروز با مصوبه هیات وزیران افزایش یافت.

اعتقادات و خرافات درباره غذاهای شب سال نو

یکی از رسوم جدایی ناپذیر نوروز، خوردن غذاهایی مخصوصِ شب عید است. رسمی که اغلب افراد آن را با خوردن سبزی پلو ماهی شب عید به خاطر دارند، اما با این حال مردمِ برخی شهرهای کشور غذاهای متفاوتی در این شب می خورند.

نقشه راه گردشگری حلال تدوین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه سامانه هوش مصنوعی در هر حوزه ای وارد شود، مانع خطا و فساد می شود، گفت: نقشه راه و الگوی حکمرانی گردشگری حلال با استفاده از هوش مصنوعی تدوین شود.

سفرهای نوروزی فرصتی برای آشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری است

وزیر کشور گفت: سفرهای نوروزی بهترین فرصت برای معرفی جاذبه های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و نیز دستاوردها و پیشرفت های دستگاه های مختلف کشور است.

آغاز سفر بدون روادید ایرانیان به روسیه

نخستین گروه گردشگران نوروزی با بهره گیری از تسهیلات موافقت نامه لغو روادید سفرهای گروهی بین کشورهای ایران و روسیه، از تهران وارد فرودگاه بین المللی ونوکووا مسکو شد.

ساعت بازدید از بناهای تاریخی اصفهان در نوروز

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: ساعت فعالیت بناهای تاریخی استان اصفهان برای ایام نوروز ۱۴۰۳ مشخص شده است و گردشگران در بازه ساعت های اعلامی می توانند از این بناها بازدید کنند.

وزیر کشور: اولویت «سفر ایمن» است

وزیر کشور گفت: باید روی نقاط حادثه خیز در جاده ها متمرکز شویم تا تصادفات جاده ای در سفر و آمار تلفات و مصدومیت کاهش یابد.

آنچه باید از خانۀ امین التجار بدانید

خانه امین التجار، یکی از برجسته ترین خانه های زیبا و قابل توجه قرن سیزدهم در اصفهان است که مالک اصلی آن «مرحوم حاج سید محمدعلی امین» معروف و ملقب به «امین التجار» بوده است.

ثبت ۶۷۴ هزار اقامت در اقامتگاه های مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از اقامت حدود ۶۷۴ هزار مسافر در اقامتگاه های رسمی و مراکز اقامتی گردشگری ثبت شده مازندران و همچنین بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اقامت در اقامتگاه های غیررسمی استان طی ۶ روز گذشته و با آغاز سفرهای نوروزی خبر داد.

منع سفر به ۵ استان 19 مارس 2024 - 17:40
منع سفر به ۵ استان

ستاد سفر با یادآوری هشدار قرمز هواشناسی به ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و بخشی از خوزستان، با منع سفر به این استان ها تا آرام شدن شرایط جوی، توصیه کرد سفرها از روز پنجشنبه به بعد، که هوا در بیشتر نقاط کشور مطلوب تر است، برنامه ریزی شود.

چغازنبیل تعطیل شد 19 مارس 2024 - 17:30
چغازنبیل تعطیل شد

محوطه باستانی «چغازنبیل» در روزهای ۲۹ اسفند و یکم فروردین ماه تعطیل است.